معرفی

با توجه ورود قدرتمندانه ایران به عرصه فضانوردی و در جهت کادرسازی و هدایت نسل جوان به سوی فناوری فضایی بجا خواهد بود اگر در کنار درس های رسمی، برنامه ای جهت آشنایی نسل نوجوان و جوان ایران با فناوری فضایی پیش بینی شود این کار می تواند در شناسایی و پرورش افراد مستعد و علاقمند به ما کمک کند و زمینه سوق دادن دانشمندان آینده کشور به طرف فراگیری فناوری فضایی را فراهم نماید.

فعالیت‌های فضایی یکی از هیجان انگیزترین شاخه‌های علوم بشری است. بسیاری از این فعالیت ‌ها باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی و رشد انسان خواهد شد. ترویج این علوم نه تنها باعث گسترش خلاقیت و ارتقای سطح دانش نسل جوان می‌شود، بلکه با مشارکت بیشتر، امکان گذر از گلوگاه‌ های صنعتی نیز با سهولت بیشتری ممکن خواهد بود. اما چالش‌های اساسی در این زمینه، ترویج علوم فضایی به زبان ساده و انتخاب درست محیط و شیوه آموزش است.

آموزشگاه آزاد علمی کاوشگران هوا فضا با استفاده از تجربه و تخصص مربيان خود ( اساتید رشته های هوافضای دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر کشور ) سعی دارد تا با استفاده از روش آموزشی STEAM یا روش آموزش دانش و مهارت ، دانش هوافضا را در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان فراگیر نماید .

واژه  STEAMاز سرواژگان عبارت‌های علوم، فناوری، مهندسی ، هنر و ریاضی گرفته شده و در سال‌های اخیر به منظور تقویت روحیه‌ی اشتغال و حرفه‌آموزی و توسعه‌ی کارآفرینی ، در برنامه‌ی درسی تعدادی از نظام‌های آموزشی به ویژه کشورهای صنعتی ، گنجانده شده است.

- تاریخچه

در 25 جولای سال 2018 میلادی که زمانی که ایمیل اجازه شرکت در مسابقات طراحی اقامتگا های فضایی برای اولین بار در طول تاریخ به ایران داده شد ، ایده تشکیل یک تیم جهت اعزام به این مسابقات در ذهن موسسین شکل گرفت . به همین دلیل و به منظور آشنائی با روند برگزاری مسابقات ، ابتدا یک نفر به نمایندگی از موسسان در مسابقات منطقه ای هند شرکت نمود . حضور نماینده در مسابقات ، ضرورت آموزش تیم اعزامی جهت حضور در مسابقات را نشان داد .

لذا اقدامات جهت تشکیل یک تیم صورت پذیرفت و یک تیم یازده نفره از دانش آموزان عمدتا دوره متوسطه تشکیل گردید و کلاس های آموزشی عملا از 18 تیرماه تا پایان شهریورماه سال 98 در محل مرکز آموزش علمی-کاربردی بلدالامین ، شروع شد . دوره های پایه ای مثل نجوم ، زبان تخصصی ، طراحی و ساخت توربین بادی مینیاتوری ، طراحی و ساخت مکانیزم بازیاب محموله ی ماه / مریخ نشین ، طراحی و ساخت گلایدر ، طراحی و ساخت هواپیمای موتور کشی ، طراحی و ساخت Cansat ، مدارهای فضایی ، طراحی و ساخت کوادکوپتر و رباتیک فضایی در مجموع به میزان 300 ساعت با حضور اساتیدی از پژوهشگاه هوا فضا ، سازمان فضایی ، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه باهنر ، برای دانش آموزان تیم برگزار گردید .

از تاریخ 5 تا 9 شهریورماه 98 ، تور بازدید علمی از مراکز فضایی ایران همانند بازدید از پژوهشکده هوا فضای دانشگاه شریف ، بازدید از موزه پژوهشگاه هوا فضا ، بازدید از مرکز ماهدشت ، بازدید از کارخانه هواپیما سازی شرکت پرآور پارس ، بازدید از مسابقات پرواز آزاد کانون هوانوردی ایران نیز برای داشن آموزان برگزار گردید و داشن آموزان با پیشرفت های ایران در عرضه فضایی آشنا شدند .

در این زمان بود ایده ایجاد یک ساختار منسجم جهت هدایت دانش آموزان در قالب یک برنامه ریزی بلند مدت ، در ذهن موسسین شکل گرفت و جهت اخذ مجوز آموزشگاه علمی آزاد پسرانه از آموزش و پرورش اقدامات اولیه صورت پذیرفت و نهایتا و پس از رایزنی های بسیار با آموزش و پرورش ، مجوز تاسیس آموزشگاه در 25 مهرماه 98 از آموزش و پرورش اخذ گردید .

در 17 مهرماه سال 98 و همزمان با هفته جهانی فضا ، تیمی متشکل از نماینده موسسین به همراه دو نفر از دانش آموزان توانستند در ” اولین رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک ها و گردشگاه های فضا پایه ” شرکت نموده و ایده  ” پارک تفریحی آموزشی هوا فضا در استان کرمان ” را از پژوهشگاه فضایی ایران به ثبت رسانده و رتبه نقره ای را نیز کسب نمایند .

از ابتدای مهرماه 98  ، برنامه ریزی جهت آمادگی مسابقات منطقه ای طراحی اقامتگاه های فضایی در هند شروع شد و دانش آموزان پنج شنبه آخر هر هفته جهت به اشتراک گذاری ایده های خود با مربی ( منتور ) گرد هم آمده و به تدریج گزارش ( پروپوزال ) پیشنهادی را تکمیل و برای مسابقات ارسال کردند.

در کمال ناباوری و در طول تاریخ 30 ساله برگزاری مسابقات جهانی طراحی اقامتگاه های فضائی ، برای اولین بار تیمی از ایران جهت حضور در این مسابقات پذیرفته شد و هماهنگی لازم جهت حضور دانش آموزان در مسابقات صورت پذیرفت و دانش آموزان از 19 تا 22 ژانویه 2020 با 25 تیم دیگر از کشورهای هند ، چین ، تایلند و امارات متحده عربی به رقابت پرداختند و افتخار تجربه اولین حضور در این مسابقات را کسب نمودند .

حضور در این مسابقات و مشاهده پیشرفت دانش آموزان سایر کشورهای همسایه در زمینه علم هوا فضا ، عامل محرکی برای موسسین گردید تا با جدیت بیشتری نسبت به انسجام بخشی آموزشگاه اقدام نموده و در همین راستا در قالب تقاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای استان کرمان ، اقدام به اجاره طولانی مدت فضای آموزشگاهی مناسبی جهت تاسیس اولین مدرسه هوا فضای ایران کنند .

- مشخصات

نام ثبتی مدرسه : مرکز آموزش علمی پسرانه کاوشگران هوا فضا

نام تجاری مدرسه : آموزشگاه کاوشگران هوا فضا

شماره ثبت : 380202824475

شناسه ملی :

شماره اقتصادی :

تاریخ تاسیس : 25/07/1398

- ماموریت

موضوع کارآفرینی بعنوان راهكار 5 – 6 – یعنی ” تنظيم و اجراي برنامة جامع کارآفرینی و مهارت آموزی براي تمام دوره هاي تحصيلي به ويژه دانش آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسي و آموزشي ” در بخش6 سند تحول بنيادين آموزش و پرورش با عنوان ” تنوع بخشي به محيط هاي يادگيري در فرآيند تعليم و تربيت رسمي عمومي كشور ” مورد تاکید بوده است بطوریکه آموزش ” کار و فنآوری ” بعنوان یکی از ” حوزه های تربیت و یادگیری ” در ” برنامه درسی ملی آموزش و پرورش ” دیده شده است و به صراحت اعلام شده است که ” مراکز یادگیری در اجرای این آموزش ها می توانند خارج از مدرسه و با مشارکت بخش دولتی و غیر دولتی تشکیل شوند. از طرفی طبق :

  • بند 10 : حمایت هدفمند از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و قطب های علمي مورد نیاز برنامه های فضایی
  • بند 15 : ترويج و اشاعه علوم، فناوري ها و دستاور دهاي فضايي در اقشار مختلف جامعه به ويژه نوجوانان و نخبگان.

” سند جامع توسعه هوافضای كشور ” آموزش دانش هوا فضا به دانش آموزان جزو الویت های این سند می باشد .

بنابراین با تکیه بر این دو سند جامع کشور ، ماموریت آموزشگاه کاوشگران هوا فضا به شرح ذیل تعریف می گردد :

(( آموزش حرفه ای دانش هوا فضا به دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان ( رده سنی 14 تا 18 سال ) و زمینه سازی  بروز و ظهور استعدادها و توانایی‌های دانش آموزان در دانش هوا فضا ))

- چشم انداز

احداث اردوگاه دانش آموزی ترویج هوا فضای ایران تا 5 سال آینده (Space Camp Iran  )

- مجوزها

  • مجوز آموزش و پرورش
  • مجوز فنی و حرفه ای
  • مجوز سازمان فضایی ایران
  • مجوز سازمان گردشگری
  • مجوز سازمان هواپیمائی کشوری

- ساختار سازمانی

  • عکس مربوط به هر کدام از نفرات در کنار سمت شان قرار خواهد گرفت

- ارزش های آموزشگاه

- مسئولیت اجتماعی

آموزش عمومی و ترویجی فضانوردی از طریق :

همکاری با مدارس جهت پوشش مبخث ” فنآوری فضایی ” ، پودمان ” نقشه کشی ” ، پودمان ” کار با چوب ” درس ” کار و فنآوری ” دوره متوسطه

برگزاری هفته هوا فضا ویژه دانش آموزان

برگزاری هفته نجوم ویژه دانش آموزان

ایجاد نمایشگاه دائمی فناوری فضایی

راه اندازی تارنمای دانشنامه فضایی ( پایگاه دانش )

راه اندازی تلویزیون اینترنتی فضا

بورسیه ( کمک هزینه تحصیلی ) دانش آموزان برتر جهت شرکت در دوره های آموزشی خارج از کشور

2. منوی محصولات و خدمات

- دوره های آموزشی هوا فضا

یکی از گزاره های ارزشی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مهم مورد نظر سند تحول بنيادين آموزش و پرورش که در بند 24 تحت عنوان ” روحيه كارآفريني ،كسب شايستگي هاي عام حرفه اي و مهارتي و هنري زمينه ساز کار مولدّ ” ذکر شده ، در قالب درس ” کار و فنآوری ” دوره متوسطه دیده شده است . از جمله موضوعاتی که در بحث فنآوری این درس مطرح شده ،  فنآوری فضایی است . همچنین پودمان ” نقشه کشی ” و  پودمان ” کار با چوب ” آن به در قالب ساخت گلایدر ، هواپیمای موتور کشی و هواپیمای مدل قابل انجام می باشد .

علاقه­ مندی دانش ­آموزان به محصولات هوافضایی از قبیل انواع هواپیمای مدل، راکت، هاورکرافت، بالن و … موجب می­شود تا نیمی از دشواری­ها مرتفع شود و دیگر نیاز به ایجاد انگیزه و علاقه در دانش­ آموزان نباشد. به همین منظور هوافضا با جذابیت های خاص خود به عنوان محصول کارگاه انتخاب می­شود. فرایند تدریس به گونه­ای تدوین می­شود که با ساخت و آزمایش محصولات هوافضایی، نیازمندی­های فنی، کارگاهی و همچنین پژوهشی دانش­آموزان نیز مد نظر قرار گیرد. از این رو این فعالیت در قالب برنامه­ای منظم و منسجم، در دو دوره عمومی و تخصصی اجرا می­گردد.

در دوره عمومی ، کلیه سرفصل های تدوین شده به همه دانش آموزان احراز صلاحیت شده ، آموزش داده شده و موجب افزایش دانش هوافضا و مهارت­های کارگاهی دانش­ آموزان می­شود. در طی این دوره ، علاقه و استعداد هر یک از دانش آموزان توسط مدرسین مشخص می شود و به نوعی مهارت تخصصی هر یک از دانش آموزان تعیین شده و هر یک از دانش آموزان به سمت یکی از تخصص های هوا فضا هدایت می شوند .

- بازدیدهای علمی هوا فضا

- تور و اردو های ( کمپ ) آموزشی هوا فضا

- سمینارهای و کنفرانس های آموزشی هوا فضا

- مسابقات هوا فضا

به منظور هدفمند کردن فعالیت­های آموزشی و ایجاد فضای رقابت سالم در دانش ­آموزان، در دوره تخصصی و پس از مشخص شدن مهارت ، دانش آموزان در قالب کار تیمی و بصورت گروهی و تحت نظر مربی ( منتور ) جهت شرکت در جشنواره­ها و مسابقات معتبر داخلی و خارجی آماده می شوند

- محصولات آموزشی و کمک آموزشی هوا فضا

- کتب و مجلات تخصصی هوا فضا

3. فروشگاه آنلاین

فروشگاه آنلاین جهت فروش محصولات ( بسته های آموزشی ) و خدمات ( مثل دوره های آنلاین و فیلم های آموزشی ) در نظر گرفته شود و شامل زیر منوهای ذیل باشد :

  • حساب کاربری
  • سفارشات
  • رویه های ارسال سفارشات
  • شیوه های پرداخت
  • علاقه مندی ها
  • پیشنهاد شگفت انگیز
  • درگاه های پرداخت بانکی تحت سیستم پرداخت شتاب

4. فراگیران

در این بخش که در اصل کلوپ مشتریان نیز هست بایستی علاوه بر قابلیت های کلوپ مشتریان امکان ثبت نام فراگیران جهت حضور در دوره های آموزش الکترونیکی مطابق با استاندارد فنی و حرفه ای نیز وجود داشته باشد .

4. فراگیران

در این بخش که در اصل کلوپ مشتریان نیز هست بایستی علاوه بر قابلیت های کلوپ مشتریان امکان ثبت نام فراگیران جهت حضور در دوره های آموزش الکترونیکی مطابق با استاندارد فنی و حرفه ای نیز وجود داشته باشد .

5. اساتید

6. پایگاه دانش

7. اخبار و رویدادها

در این بخش که در اصل کلوپ مشتریان نیز هست بایستی علاوه بر قابلیت های کلوپ مشتریان امکان ثبت نام فراگیران جهت حضور در دوره های آموزش الکترونیکی مطابق با استاندارد فنی و حرفه ای نیز وجود داشته باشد .